USA: Floryda – Miami Beach i Miami

Nasza pierwsza wizyta w USA zdecydowanie należy dla udanych. I chyba nie muszę mówić, jak wielkimi jesteśmy szczęściarzami, że udało nam się tam w ogóle polecieć, zanim do Europy i Stanów dotarła pandemia. Jednakże nasz lot prawie do ostatniej chwili wisiał pod znakiem zapytania i bynajmniej nie z powodu wirusa, a silnego wiatru spowodowanego orkanem Ciara, który szedł przez Europę. Na szczęście w dniu naszego wylotu niebezpieczeństwo przeszło i z Wrocławia przez Frankfurt szczęśliwie dolecieliśmy do Miami 😊

Pierwsze wrażenia? Już z okna samolotu kołującego nad miastem pierwsze co rzuciło mi się w oczy to niesamowita siatka dróg i wiaduktów przecinająca miasto oraz stosunkowo miska zabudowa. Myśląc o wielkich metropoliach USA zwykle mamy w głowach wieżowce i drapacze chmur, a tu prawie nic. Warto jednak dodać, że Miami z przyległościami jest ogromne i posiada wiele ciekawych dzielnic.

m3

Tą najbardziej reprezentacyjną jest Miami Downtow – czyli dzielnica kulturalno-biznesowa i to właśnie tutaj znajdziecie te wszystkie sięgające nieba budowle. Faktycznie można poczuć się jak mróweczka spacerując między nimi. Ale też trochę klaustrofobiczne, ponieważ jest tam bardzo „betonowo”, a palmy i drzewa są albo poza ścisłym centrum, albo przy specjalnie wyznaczonych skwerach, bądź też przy nabrzeżu.

mi2

Już w drodze z lotniska do Miami Beach miałam przeczucie, że samo Miami to jednak nie jest to, na co poświęcimy najwięcej czasu. Wybraliśmy się do miasta już następnego dnia. I tu mała dygresja – w Miami Beach jest jedno (JEDNO!) miejsce, w którym można kupić bilety i karty na autobus kursujący do miasta. Jest to automat przy Miami Beach City Hall. Nie ma za co, nam zajęło to tylko 2h, żeby ogarnąć jak i gdzie kupić te bilety, więc you are welcome 😊

Będąc w Miami polecamy zwiedzić Bayside Marketplace i Bayfront Park. Przejdżcie się też ulicami Downtow, żeby poczuć ten charakterystyczny klimat wieżowców. Po Downtow możecie poruszać się za darmo Metromover – małymi wagonikami, jeżdżącymi po pętli na 3 różnych liniach, które się miejscami przecinają.

mi1

m1

mi3

Możecie też złapać trolley do innych dzielnic. Trolley to takie małe retro autobusy jak na zdjęciu poniżej, które jeżdżą po pętli i przemieszczanie nimi jest za darmo. My bardzo chcieliśmy pojechać do Little Havana. Niestety pewien kierowca autobusu polecił nam inną trasę niż rekomendował Google i skończyliśmy po środku strefy centrów handlowych i fast foodów, a ponieważ okolica nie wyglądała na najprzyjemniejszą i zaczynało się ściemniać odpuściliśmy dalsze poszukiwania. Ale podobno bardzo warto, nie tylko ze względu na walory kulturowe, ale także jedzenie.

Wróćmy jednak do Miami Beach. Do momentu, gdy zabookowaliśmy bilety nie mieliśmy pojęcia, że jest to administracyjnie oddzielne miasto,  które połączone jest z Miami kilkoma mostami. I samo Miami Beach to zupełnie inna bajka. Kolorowe, urokliwe, malownicze. Graliście kiedyś w GTA Vice City? Jeśli tak, to „byliście” w Miami Beach, bo lokacje z gry są żywcem wyjęte z żywego pierwowzoru.

W dużym skrócie Miami Beach to miasto pełne pastelowych budynków w stylu art deco, ogromnej ilości neonów niczym z lat 90’, luksusowych i drogich aut na każdym kroku, palm, kawiarni, restauracji oraz najlepszej plaży na jakiej kiedykolwiek byłam.

mi7

Jeżeli chcecie się wybrać na shopping to Polecam Lincoln St. – to ciągnący się przez kilka przecznic deptak z restauracjami i sklepami, który jest całkiem przyjemnie zorganizowany pod kątem infrastruktury rekreacynjo-spacerowej – są ławeczki, altanki, fontanny i krągłe rzeźby ;)

Kultowym miejscem jest Ocean Drive – ulica tętniąca życiem prawie non stop – jest to ostatnia ulica, którą od plaży i oceanu dzieli tylko bulwar spacerowy i Lummus Park, który ma różne place zabaw, infrastrukturę sanitarną, siłownie na świeżym powietrzu.

m6

Koniecznie wybierzcie się na spacer Ocean Drive po zmroku – neony, kolorowe witryny restauracji, wszechobecna muzyka i cały ten klimat robią wrażenie i przyjemnie się na to patrzy. A fani GTA będą mieć dodatkową gratkę.

mi4

mi9

Pisałam wcześniej o najlepszej plaży na jakiej byłam, spieszę więc z wyjaśnieniem dlaczego. Co prawda plaża ta nie zapewnia takich widoków jak ta na wyspie Lombok w Indonezji, i pod względem wizualnym widziałam lepsze. Ale… tak czystej plaży jeszcze nie spotkałam. Jest tak cudownie zadbana i dopieszczona. Widać też wysoką kulturę samych użytkowników. Dobra infrastruktura, czyty piasek, kosze na śmieci co kilka metrów. Dozowniki z kremem do opalania przy niemalże każdym zejściu i infrastruktura natryskowa do opłukania się po zejściu z niej również. Plaża zamykana jest w godzinach 22-5 i wtedy też jest dokładnie sprzątana przez służby porządkowe.

A skoro już o plaży mowa, to nie mogę nie wspomnieć o tych kolorowych budkach ratowniczych rodem wyjętych ze scen Bay Watch :D Skorzystałam z opcji jet lag i wybrałam się na plażę na wschód słońca. Cudowna ciepłą bryza, lekko szumiący ocean i ten piękny wschód słońca w kolorze pomarańczy. Po jego obejrzeniu zrozumiałam, dlaczego Floryda nazywana jest Sunshine State i ma owoce pomarańczy w swoich tablicach rejestracyjnych.

mi8

Ta okrągła budka jest chyba zawsze najbardziej oblegana, ze względu na to, że to jedyna w tym kształcie, a po drugie jest przy samym centrum, więc przy wschodzie słońca potrafią ustawiać się do niej kolejki po selfie i zdjęcia 😉 Mi za to najbardziej podobała się ta na samym końcu Miami Beach przy South Pointe Pier w kształcie latarni morskiej. Miałam też wrażenie że piasek w tej części plaży był bielusieńki niczym puder, co dodatkowo podbijało kolor tej cudownie lazurowej wody.

m2

m5

Przy South Pointe Pier znajduje się bardzo zadbany park z różnymi ławkami, leżakami i całym kompleksem natrysków, placem zabaw itp. Oraz malutkie molo z widokiem na całą długość Miami Beach i Miami Downtown oraz port.

Miami Beach jest też słynna willa Versace. Znajduje się ona przy samym Oceans Drive i nie da się tego domu przeoczyć. Co prawda wzdłuż ogrodzenia rosną wysokie palmy i żywopłot dając odrobinę prywatności od wścibskich oczu z ulicy, ale rozmach budowli, charakterystyczne meduzy wykute w ogrodzeniu i główne wejście, którego nie da się pomylić z niczym innym nie pozostawiają wątpliwości, że to dawny dom Gianniego Versace. W środku znajduje się restauracją, więc jeśli chcecie tam wejść, to jest taka możliwość.